Apáczai Csere
János
Apáczai Csere János
(Apáca, 1625. Június 10. – Kolozsvár, 1659. December
31.) filozófus-teológusként és
nevelőként él az emberek emlékezetében. Kétségtelen,
hogy munkássága ezen területeken kiterjedtebb, mint a
természettudományok körében. Ám a kor, melyben
élt még a teológusoké, a katolikus egyház
befolyása az élet minden területén igen erős,
és ez nem kedvez a haladó eszmék
terjedésének. Az tanintézményekben a
teológia, filozófia, retorika oktatásán van a
hangsúly, matematikát, és főleg fizikát
kevesen, és keveset oktatnak.
Apáczai azonban –
már származásánál fogva is –
fogékony volt a haladó eszmékre, tehetsége
és szorgalma pedig átsegítette az előtte tornyosuló
akadályokon. Noha rövid élete nagy részét
külföldön töltötte, a magyarságért
dolgozott, munkássága a magyar tudományos életre
nagy hatást gyakorolt halála után is.
Fő műve, a Magyar
Encyclopaedia természettudományos mű, szerzőjét
mindenképp megilleti tehát a természettudós
jelző. Az enciklopédia - műfaját tekintve - ismereteket
és tudást tartalmaz és rendszerez, azaz szerzője a
rendelkezésére álló információkat
dolgozza fel, és teszi közzé.
Mivel az informatika
meghatározása szerint pontosan ez a tevékenység,
úgy gondolom Apáczai Csere János élete és
munkássága méltó téma ezen dolgozat
számára.
A XVII.
század a változások kora. Forradalmak törnek ki,
államformák változnak, új eszmék és
tanok terjednek, a feudalista világrendet a kapitalista váltja
fel. Európa nyugati része forrong, átalakul, míg a
délkeleti rész a török megszállás miatt
súlyos hátrányokat szenved, és véglegesen
lemarad. Magyarország darabokra szakadva, félig megszállva
– félig bekebelezve egyensúlyoz a két nagyhatalom
között, miközben megpróbálja megőrizni
állami voltát, és haladni a korral.
A világ
történései:
1602 |
Megalakul
a Holland Kelet-indiai Térsaság, amely rövid idő
alattt hatalmas délkelet-ázsiai gyarmatbirodalmat hoz
létre. Hollandia gazdasági virágzásával
együtt jár a művészetek és tudomány
felvirágzása is. |
1609-1619 |
J.
Kepler, II Rudolf császár udvari csillagásza
megállapítja a bolygók
mozgástörvényeit. |
1613-1629 |
Bethlen
Gábor Erdély fejedelme. Erdély aranykora. |
1618 |
Kitör
a harmincéves háború. |
1628 |
William
Harvey angol orvos közzéteszi felfedezését az
emberi test vérkeringéséről. |
1630-1648 |
I.
Rákóczi György erdélyi fejedelem. |
1632 |
Galilei
olasz természettudós közzéteszi
Párbeszédek a két világrendszerről c.
művét, amelyben védelmében veszi Kopernikusznak a
római egyház által 1616-ban indexre tett
tanítását. |
1640 |
Jansenius,
németalföldi katolikus teológus Augustinus c. posztumusz
munkája elindítja a janzenizmus vallási
mozgalmát, amely az egyház megreformálását
tűzi ki célul. Legkiemelkedőbb képviselője a
filozófus és matematikus Pascal. |
1640-1649 |
Az
angol polgári forradalom. |
1648 |
A
vesztfáliai békével véget ér a
harmincéves háború. |
1648-1660 |
II.
Rákóczi György erdélyi fejedelem. |
1658. |
II.
Rákóczi György beavatkozik a lengyel-svéd
háborúba, mire a törökök
közbelépnek, és végigpusztítják
Erdélyt. |
A
világnézet gyökeresen megváltozik, a tudomány
„matematizálódik”. A tudósok
másképp fogtak hozzá a világ
tanulmányozásához. A kritika és
kételkedés megtanította az embereket megfigyeléseik
értékelésére. A kor legnagyobb gondolkodója
Descartes, az elemzést módszerének
lényegévé tette.
Apáczai
Csere János 1625-ben született Apácán. A falu
apácakolostoráról kapta nevét. A
szülőkről, a család
származásáról és
életkörülményeiről nem sokat tudunk.
Apáczait nemes embernek tartották kortársai, de
szegény sorsúnak. Ennek azonban ellentmond, hogy a család
taníttatni volt képes gyermekeit. Nemcsak János
végzett felsőbb iskolákat, hanem öccse Tamás is.
Apáca
és a környéki falvak hovatartozása többször
is vitatott volt, és lakói hol szabadoknak, hol
jobbágyoknak számítottak. A jobbágyi sorba
taszítás ellen a falvak lakossága mindig is hevesen
tiltakozott, és ez a makacs ellenállás nagy
hatással volt a gyermek Apáczaira is.
Mivel
szülőfalujában csak alsó fokú iskola
működött, azonban középfokú
tanulmányait már Kolozsvárott végezte. Itt
tanára, Porcsalmi András tanácsára kezdett el
természettudományokkal is foglalkozni, ami abban az időben
még egyáltalán nem szerepelt a tananyagban.
Kolozsvárott ismerkedett meg a puritánus eszmékkel
és mozgalommal is.
A
kolozsvári iskola elvégzése után a
gyulafehérvári kollégiumba iratkozott be, és itt
végzett teológusként. Az itt tanító
külföldi tudósok közül Alsted szintén az
enciklopédikus tudás híve volt, és a
valóság átfogó megismerését tartotta
a tudós feladatának.
Szintén nagy hatással volt Apáczaira Bisterfeld
Henrik, aki szintén a természettudományi ismereteket
birtoklásának hasznosságát hirdette, és
fizikai kísérleteket végzett, és szintén
puritán eszméket vallott.
Míg
Európa többi része (Németország,
Franciaország, Anglia, Spanyolország) háborúk
és forradalmak terheit nyögi, addig Hollandia a polgári
jólét szigete, Európa legfejlettebb állama. Itt
valósul meg a legnagyobb gondolatszabadság. Sok haladó
szellemű európai elme talál itt megfelelő
életlehetőséget. Apáczai korában öt egyetem
és kilenc főiskola működött itt. A
természettudományos eszmék gyorsan előretörtek,
a tudósok a kopernikuszi felfogást vallották, és
Descartes eszméi is gyorsan terjedtek.
A
harmincéves háború feldúlta a heidelbergi egyetemet
Németországban, az erdélyi diákok így
Hollandiába mentek tanulni, ahol megismerkedhettek a haladó
tanokkal. Apáczai is itt folytatta tanulmányait: tanult a
franekerai, a leydeni és az utrechti egyetemen is. A doktori
címet 1651-ben a harderwijki egyetemen szerezte, melynek ő volt
első doktora. Még ebben az évben nőül vette Aletta
van der Maet-et.
1653.
tavaszán visszatért Erdélybe, és
haláláig ott munkálkodott. Haladó
gondolkodásával, nézetei hangoztatásával
számos haragost szerzett. Ennek ellenére munkakedve
törtetlen maradt, mígnem 1659. telén tüdőbaj
végzett vele.
Még
tanulóévei alatt alkotta meg fő művét a Magyar
Encyclkopaedia-t, mely 1655-ben jelent meg Hollandiában, Utrechtben. A
mű nagyobb részt természettudományos,
bölcseleti, matematikai kérdésekkel és a
„csinálmányok” világával foglalkozik.
Mint ő maga
is írja az előszóban, a munkát még
Kolozsvárott kezdte meg. Az első nyolc fejezetet
Hollandiában az utolsó hármat Erdélyben
írta.
A tárgyalt
tudományterületeken magyar szakkifejezéseket használ,
noha ekkoriban a tudomány nyelve még a latin volt. Felismerte
ugyanis, hogy az újkori társadalom alapkövetelménye
az anyanyelvű tudományosság megteremtése.
„…az a nép, mely mindent idegen
nyelvekből kölcsönöz, nagyon szerencsétlen,
és az összes népek között legméltóbb
a szánalomra.” 1
A mű
témájában hangsúlyeltolódás mutatkozik
az akkori gyakorlathoz képest, mivel jóval több oldalon
foglalkozik matematikával és
természettudományokkal, mint
társadalomtudományokkal és teológiával. A
kor haladó tudósainak művei alapján
készült, szerzője nem törekedett eredetiségre az
ismertetett eszmék tekintetében.
Az első
fejezetben (I. A tudományok
kezdetiről) Descartes ismeretelméletét és
metafizikáját foglalja össze. A második és
harmadik részben (II. A dolgoknak
közönséges tekinteteikről és azoknak
feltalálásokról, III. A dolgoknak egybeköttetett
tekintetekről) a logika tételeit ismerteti. Ezután
matematikai részek következnek: számtan (IV. A dolgoknak
megszámlálásáról) és
mértan (V. A mennyiségnek
megméréséről). A további fejezetek:
csillagászat (VI. Az égi
dolgokról), természet világa (VII. Földi dolgokról), technika (VIII. A csinálmányokról),
történelem (IX. Az
ekkédig megtörtént dolgokról), egyéb
társadalomtudományok (X. Az
embernek magaviselséről), teológia (XI. Az Istenről és az ő dolgairól).
Mint
látható, az enciklopédia széles tudományterületet
ölel fel, polihisztori tudást feltételez. Ez abban a korban
nem volt meglepő. A többi nagy gondolkodó (Descartes, Spinoza,
Pascal) szintén ilyen széleskörű ismeretekkel rendelkeztek.
Ez általános elvárás volt, és Apáczai
tanítványaitól is ezt várta el.
„Ha fel akarod díszíteni elmédet,
mely egyedül különbözteti meg az embert minden más
élőlénytől, akkor meg kell tanulnod a tudományok
teljes köréből mindent, amit csak a tudásra
érdemesnek ítélsz.” 2
Korunkban
éppen a számítástechnika és a kommunikáció
rohamos fejlődése miatt gyakorlatilag korlátlan ismeretanyag
áll a tanulni vágyók rendelkezésére,
ezért okoz nehézséget egy-egy tudományágban
kiemelkedőt alkotni. A XVII. században még nem az ismeretek
elsajátítása, hanem az információk
megszerzése ütközött nehézségekbe.
Apáczai
enciklopédiája ezért igen fontos és hasznos mű
volt korában. Rendszerbe foglalva továbbítja a kor
leghaladóbb gondolatait, eszméit, a legmodernebb
világmodellt. Rendezési elvében Descartes elveit
követi, aki a tudományok összességét egy
fához hasonlítja, melynek a metafizika a gyökere,
törzse a fizika, és ágai az összes többi
tudományok, legmagasabban az erkölcstannal. Az enciklopédia
fejezetei pontosan követik ezt a gondolatsort.
Apáczait
tanulmányai elvégzése után Csulai György
püspök hívta vissza Erdélybe. II. Rákóczi
György fejedelem a gyulafehérvári
kollégiumtanárának nevezte ki. Tanári székfoglaló
beszédét 1653. November 11-én mondta el az iskola
tanárai és tanulói előtt.
Beszédében
a hazai közállapotokkal is foglalkozik, a tudomány és
filozófia szemszögéből vizsgálja a hazai
elmaradottság okait, és felvázolja a tennivalókat.
Ez a beszéd emígy egyenes folytatása az
enciklopédia vonalának.
Az
enciklopédikus tudás szükségességét
hangsúlyozza, kijelenti, hogy magát a Bibliát sem lehet
megérteni a természet ismerete nélkül.
Dicsőíti a matematikát, mivel Isten a világot
arányok szerint alkotta, a testek pedig mértani idomok.
Ugyanígy dicsérte a fizikát is. Hazája
elmaradottságának fő okát pedig a
tudatlanságban látta. Mivel hallgatói között
előkelőségek is lehettek, akik magukra vették a
célzást, már első nyilvános
fellépésével vihart kavart maga körül és
haragosokat szerzett.
1655
februárjában meghalt Bisterfeld János
tanszékvezető, és helyére Basirius Izsák
került, aki igencsak konzervatív gondolkodású volt.
Mivel a tanszék vezetése Apáczait illette volna, eleve
ellentétek feszültek a két férfi között,
ami nyilvános vitában robbant ki még abban az
évben. A vitát – melyen a fejedelem is jelen volt –
Basirius provokálta, de Apáczai felvette a kesztyűt
és kiállt eszméi mellett, így
elbocsátották állásából. Nem lett
azonban teljesen kegyvesztett, a kolozsvári iskolába
helyezték át.
Az
iskolában nemrég tűzvész pusztított, és
Apáczaira várt a feladat, hogy újra talpra
állítsa az intézményt. Újabb
beköszöntő beszédét 1656. November 20-án
mondta el.
Beszédében
újfent bírálja azokat, kik a hagyományokhoz
ragaszkodva nem vesznek tudomást a világ
haladásáról. Mindenkit egyaránt
felelőssé tesz hazája állapotáért,
legyen az nemes vagy pap, tanító, jobbágy.
Szükségesnek
ítéli az anyanyelvi alsóbb iskolákat a nép
részére, és a felsőbb iskolákat a tehetségeseknek.
A meglévők színvonalát is emelni kell, és az
eddigi tárgyak mellé be kell vezetni a
természettudományok oktatását is. Felveti az
akadémiák szükségességét is.
Erdélyben nem volt még ilyen intézmény, bár
a világ műveltebb részein is még csak most voltak
alakulóban ezek a tudós társaságok.
Ez a mű
sokkal keményebb hangvételű, mint az előző,
Kolozsváron mégsem kavart akkora vihart. A kurátorok
részéről Apáczai állandó
támogatást kapott munkájához. Rengeteget utazott az
iskola újjáépítésének
ügyében, a zord időjárási
körülmények sem tántoríthatták el.
Valószínűleg ez áshatta alá
egészségét, és vezetett korai
halálához.
Apáczai
Csere János nem volt eredeti gondolkodó, nem alkotott
önálló filozófiai rendszert, nincsenek
találmányai. Munkássága mégis jelentős,
mivel nagyban hozzájárult hazája tudományos
életéhez. Nevelő volt, aki a magyarság
általános műveltségi szintjét kívánta
emelni, ehhez összegyűjtötte kora ismeretanyagát,
és magyar nyelven tette közzé. Majd műve
megjelenése után fáradhatatlanul tevékenykedett az
oktatás felvirágoztatásáért.
Apáczai
Csere János: Magyar Encyclopaedia. Kriterion Könyvkiadó,
Bukarest 1977.
Magyarok a természettudomány és technika történetében. OMIKK, Bp. 1986. 16-17 p.
Fábián
Ernő: Apáczai Csere János. Dacia Könyvkiadó,
Kolozsvár 1975.
Engel Pál (szerk.): Világtörténelem évszámokban 1789-ig. Gondolat, Bp. 1982.
1.
Apáczai Csere János: Magyar
Encyclopaedia. Kriterion Könyvkiadó, Bukarest 1977. 77 p.
2.
Apáczai Csere János: Magyar
Encyclopaedia. Kriterion Könyvkiadó, Bukarest 1977. 92 p.