Az állam, mint emberek
közössége
Platón szemével
Tartalom
1.
Bevezetés
2.
Platón
3.
A mű
születésének körülményei
3.1.
A görög városállamok
kialakulása
3.2.
Athén
története
4.
Platón:
Az állam
4.1.
Az igazság ideája
4.2.
Az állam keletkezése
4.3.
Az ideális állam
4.4.
A filozófusok
4.5.
Saját korának kritikája
4.6.
Hibás államformák
5.
Összefoglalás
6.
Irodalomjegyzék
Az állam, mint emberek közössége - Platón
szemével
1. Bevezetés
Az
élőlények a Földön mindenhol
közösségeket alkotnak, társulnak egymással,
mivel így kívánják meg érdekeik. Ez
már az egészen alacsony rendű
létformáknál is észrevehető, és a
növényeken és állatokon keresztül az emberek
társadalmáig megfigyelhető tendencia. Már az
ősemberek is kialakítottak egymás között bizonyos
szabályokat, és ezzel valamilyen társadalmat hoztak
létre. Az ókortól kezdődően ezek a
szerveződések egyre bonyolultabbak lettek, és a
különböző területeken, illetve korszakokban
kialakuló államformák igen nagy
változatosságot mutatnak. Eme változatosság
ellenére az egyes államformákban rengeteg a
közös vonás, alapjaik azonosak, hiszen ugyanazt a
problémát, az emberek egymás mellett
élését kívánják megfelelően
szabályozni.
Az
állam kialakulásának elméletét már az
ókorban is figyelemmel kísérték, ennek egyik ma is
sokat emlegetett és idézett eredménye Platón Az
állam c. munkája. Dolgozatomban ennek nyomán
próbálom magam is körbejárni a témát,
mely különösen érdekel.
2. Platón
Platón
(i.e. 427-347), ókori görög filozófus, az
európai idealizmus megalapítója. Athénban
született, mint előkelő arisztokrata család sarja.
Szókratész egyik leglelkesebb tanítványaként
mestere halála után egy időre elköltözött
Athénból, majd visszatérte után
megalapította saját iskoláját. A kb. i.e. 385-ben
alapított Akadémia közel ezer évig áll fenn.
Politikai
pályára készült eredetileg, de az erkölcsök
romlásának mértéke saját korában
és hazájában kiábrándítja. Ebben
nyilván igen nagy szerepe van mesterének, Szókratésznek
elítélése i.e. 339-ben. Természetesen
továbbra is foglalkozik politikával, illetve annak
elméletével.
Filozófiájának
legfontosabb része a három alapvető
szubsztanciáról - az "Egyről", az
"észről" és a "lélekről" -
szóló tanítás. Az általa teremtett és
vizsgált ideális világ nagyon messze van a földi
valóságtól, de nem elérhetetlen.
A
Platón által megnevezett ideák (változatlan
lényegek) objektív létezők,
tudomásulvételüktől függetlenek,
változatlanok, ez a valóság világa. Az
általunk észlelt múlékony, anyagi világ
ennek alárendelt, és csak káprázat.
A
platóni filozófia középpontja a jó
ideája, mely minden lét célja és eredete. Az
ideák a jóból teremtenek létet és
értéket és ezzel együtt az egész
világot. A jó alakítja ki az ideák rendjét,
mértékét, és egységét.
Platón
művei párbeszédes formában íródnak,
szinte mindegyikben főszerepet játszik mestere
Szókratész, aki partnereit kérdezgetve bírja azokat
gondolkodásra, és így tanít. Ez a megoldás
megnehezíti Szókratész és Platón
gondolatainak elkülönítését.
3. A mű születésének
körülményei
3.1. A görög városállamok
kialakulása
Az
ókori görög törzsek (akhájok, iónok,
aiolok, dórok) népvándorlása több
hullámban játszódott le, az i.e. II. évezred
elején kezdődött, és i.e. 1000 körül
fejeződött be. A letelepedéssel felbomlott az addigi
nemzetiségi társadalom, és megkezdődik az
osztálytársadalom kialakulása. Valamennyi törzs
egységesen hellénnek nevezi magát.
A
különleges természeti körülmények nagy
hatással voltak a társadalom kialakulására. A
görög szárazföld hitvány talaja és
kopár hegyei miatt az élelmiszert és egyéb
árucikkeket importálni kellett. Kivált a tengeri
kereskedelem terjedt el, mivel a legtöbb ókori görög a
tengerpart mentén lakott és a szomszédos
városoktól és falvaktól többnyire hegyek,
és tenger választotta el őket. A tengeri út gyakran a
leggyorsabb, olykor az egyetlen módja a közlekedésnek. A
változatos terepviszonyok, a letelepült csoportok
egymástól való földrajzi
elkülönültsége teremtette meg az
önálló államok létezésének lehetőségét.
Az
önálló kormányzattal rendelkező,
egymástól független központokat
városállamoknak nevezzük. A városállamok a
különböző földrajzi körülmények
között igen változatosan fejlődtek, a politikai
élet igen tarka képet mutat.
I. e. 1000
körül megkezdőik a gyarmatosítás, mely több
szempontból is előnyös folyamat volt a görög
társadalom számára. Egyrészt a városállamok
megszabadultak a területükön élő
fölösleges néprétegektől, másrészt
intenzívvé tette a környező fejlett
kultúrákkal való érintkezést.
3.2. Athén története
Athén
előnyös földrajzi elhelyezkedése már
fejlődésének kezdetén azt eredményezte, hogy
viszonylag nagy területeket kapcsolt össze egységes
államban. A városban
a "királyok" és "vének" - írott
törvények hiányában - a hagyományok és
legjobb belátásuk szerint ítélkeztek. A
társadalmi fejlődésben az örökletes
királyságot az arisztokratikus köztársaság
váltja fel. A nemzetségfők kilencévente
archónt választanak. A nép
életkörülményeinek romlása az i. e. VII. sz.
elején felkeléseket eredményezett és az
arisztokrácia kénytelen volt engedni a démosz egyre
erősödő nyomásának.
A
szükséges reformokat Szolón vezette be, akinek nemesi
származása és kereskedői foglalkozása miatt
mindkét réteg bizalmat szavazott. Legfontosabb
rendelkezése a társadalom vagyon szerinti csoportosítása.
Szereplése a görög demokrácia
kialakulásának kezdete. A legfőbb szerv, a törvényhozó
hatalom a népgyűlés volt. Athénnak a perzsa
háborúkban játszott szerepe, és a
megkötött déloszi szövetségben betöltött
vezető szerepe miatt a városállam gazdasági
élete jelentősen fejlődött.
Emiatt
néhány év múlva Spárta
vezetésével több görög város
háborút indít az egyre erősödő Athén
ellen, i. e. 404-ben Athént elfoglalják, de nem törik meg
kulturális vezető szerepét. A görög
városállamok hanyatlanak, a demokrácia már nem
működik megfelelően. I. e. 399-ben halálra
ítélik Szókratészt.
4. Platón : Az állam
Platón
e műve tíz könyvből áll, és
párbeszédes formában tárgyalja a
témát, mint a legtöbb írása. Elméleti
alapja az ideatan, mely Platón egyik fő tanítása. Az
igazság és a jó ideájával foglalkozik,
megkísérelve felvázolni az ideális állam
jellemzőit, és meghatározni a teendőket, melyek egy
ilyen állam létrehozásához szükségesek.
4.1. Az igazság ideája
Az I.
könyv jóval előbb keletkezett, mint a többi,
ifjúkori műnek számít, az igazságosság
fogalmának vizsgálatával foglalkozik.
Szókratész legfőbb vitapartnere Thraszümakhosz, aki
szofista nézeteket vall, és azt állítja, hogy az
igazságtalanság valójában erény, mivel
hasznos és jó dolog. Az igazságosság felesleges,
mindenki igazságtalanul, a maga hasznára fog cselekedni, ha
körülményei azt megengedik, azaz elég hatalommal
rendelkezik hozzá. A második könyvben Glaukón
folytatja a gondolatsort, és tovább érvel az
igazságtalanság mellett. A természet törvényére
hivatkozik, ahol szintén az erősebb joga
érvényesül.
"… igazságos az, hogy a
gyöngébb tegye, ami az erősebbnek hasznos."
Az
igazságosságról szóló érvelés
ott vesz fordulatot, mikor a szerző azt már nem a belőle
származó javak, vagy a látszat alapján akarja
megítéltetni, hanem önmagában, lényege
szerint.
Ugyanakkor
megkísérlik az igazságosság fogalmát nem az
egyén, hanem az állam szemszögéből
vizsgálni.
4.2. Az állam keletkezése
Ekkortól
az állam keletkezéséről szóló
fejtegetések következnek. Az állam
kialakulásának és fennmaradásának
szükségessége folytonosan kérdés volt az
elmúlt korokban és kérdés napjainkban is, mint
ahogy anarchista törekvések is folytonosan jelen vannak minden kor
társadalmában. Szókratész szerint az embert
szükségletei kényszerítik a társulásra
másokkal.
"Így ha egy ember valami
célból másik emberrel társul, aztán
más szükséglettől hajtva megint másikkal, s -
mivel az embereknek sok mindenre van szükségük - egyre
több segítőtársat gyűjtenek össze egy
településre, ezt hívjuk államnak."
Ha a
folyamat megindult, a szükségletek folyamatosan bővülnek,
egyre több emberre van szükség, az állam felduzzad. A
rendelkezésre álló terület szűk lesz, és
ez hódításokhoz, háborúhoz vezet.
Szükség lesz katonákra, rendfenntartókra,
győztesek és vesztesek lesznek, az egyik ember uralkodni fog a
másik felett.
Platón
az őrök tevékenységét társadalmilag
hasznosnak ítéli, de igen szigorú szabályokat
fektet le mind neveltetésük, mind életvitelük
szempontjából (nem lehet magántulajdonuk, együtt
élnek, étkeznek, stb.).
Az
állam tagjait három osztályba sorolja: királyok
és filozófusok, őrök, kézművesek. Az
osztályokba való tartozás a képességek
függvénye, ám az utódokat szüleikhez
hasonlónak tartja, és így a kasztok közötti
átjárás, váltás meglehetősen
nehézkes. A kézművesek értelmi
képességei eleve csekélyebbek a felső
rétegeknél, akik születésüktől fogva
birtokában vannak a megfelelő tudásnak.
4.3. Az ideális állam
Mint
látható a filozófusok a királyokkal egyenlő
rangban vannak: Szókratész szerint az ideális állam
élén filozófus-király áll. Minden
rétegnek a saját feladatait kell végeznie legjobb
tudása szerint. Ezekhez a feladatokhoz más-más
lélekrész, és más-más erény
kapcsolódik. A királyok és filozófusok az
ész emberei, erényük a bölcsesség, az
őrök az akaraterő bajnokai, erényük a
bátorság, míg a kézművesek jellemzője a
vágyakozás, melynek fő erénye a
mértékletesség. A megszülető összhang a
legfőbb erényhez, az igazsághoz vezet.
Miután
emígy megteremtette a tökéletes állam
alappilléreit, a nők és gyermekek nevelésére
fordít hangsúlyt. Mivel a gyermekeket a közösség
neveli (nem is tudják ki kinek a rokona), a nők mentesülnek e
feladat alól. Forradalmi gondolat, hogy mivel a nők
jóformán semmiben sem különböznek a
férfiaktól, éppen úgy betölthetik a három
kaszt bármely posztját, és a férfiakkal azonos
neveltetésben és ellátásban kell őket részesíteni.
Ezek
után felmerül a kérdés, hogy ez az elképzelt
ideális állam megvalósítható-e? Mivel az
ideális állam fő jellemzője az összhang, mely az
igazságossághoz vezet, a kérdés így is
feltehető: létezhet-e tökéletesen igazságos
ember? Szókratész szerint a teljes
tökéletességre nincs is szükség, elég, ha
valaki a lehető legjobban igyekszik követni a
példaképet. Így hát lehetségesnek tartja,
hogy kora társadalmai is megközelítsék a
felvázolt képet. Pusztán arra van szükség,
hogy az államok élén filozófus-király
álljon, avagy az uralkodó messzemenően elkötelezett
legyen a filozófia iránt.
4.4. A filozófusok
Azt, hogy
ki tekinthető filozófusnak, így határozza meg a
szerző:
"az, aki képes megragadni az
örök változatlanul létezőt."
A
filozófus ezért képes a törvényeket az
ideák példájára tekintve megalkotni. Rendelkeznie
kell a többi erénnyel is (igazságosság,
bátorság, mértékletesség). Így aztán
vezetheti és taníthatja a többieket.
A
későbbiekben természetesen szó esik a
filozófusok képzéséről is. Mielőtt a
filozófiával magával foglalkozni kezdenének,
rengeteg egyéb tudományt kell elsajátítaniuk
(mennyiségtant, mértant, csillagászatot, zenét).
Valódi képzésük csak ezek után, harminc
éves korukban kezdődik, dialektikát tanulnak, azaz
képessé válnak a dolgok lényegének
feltárására a gondolkodás által. Azoknak,
akik ezt a képességet elsajátítják
kötelességük tanítani, vezetni embertársaikat,
azaz közhivatalokat vállalni.
4.5. Saját korának kritikája
Keményen
kritizálja korát, az uralkodó állapotokat
élesen szembeállítja az általa ideálisnak
mondottakkal. Érveit a hajó hasonlatban fejti ki, melyben a
kormányosok (a polgárság), marakodnak a
kormányrúdért, de nem értenek a
kormányzáshoz, miközben a tulajdonost (a nép), aki
amúgy is nagyothall és rövidlátó még el
is kábítják. Mivel nincsenek tisztában
tudatlanságukkal, nem is ismerik fel hibáikat. A
filozófusokat haszontalannak tekintik.
Mint
Athén történetéből tudjuk, a demokrácia
fénykora ekkor már elmúlt, a városállamok
hanyatlanak, és mesterének Szókratésznek
kivégzése mélyen feltárta az akkori
állapotok fonákságait. A kritika tehát jogos
és érthető.
4.6. Hibás államformák
A 8.
könyvben a hibás államformák
leírását olvashatjuk. A négy tárgyalt
államforma a timokrácia, az oligarchia, a demokrácia
és a türannisz. Mind a négy esetben az uralkodó
osztály belső meghasonlása és az egység
felbomlása a bajok oka. Az emberekben nem az ész, hanem az
indulatok és vágyak jutnak vezető szerephez.
Platón
elképzelt ideális államának
államformája tehát nem a demokrácia, mivel
kevés számú, ám hozzáértő ember
kezében összpontosulna a hatalom. A többségnek, a
népnek nincs beleszólása sorsának
alakításába, ám ez rendben van így, mivel
csekély képességei nem is teszik lehetővé,
hogy megfelelő döntéseket hozzon. A vezetők ténykednek
az ő érdekükben, helyettük hozzák meg a
döntéseket.
5. Összefoglalás
Platón
e művét utópisztikusnak tartják, és
valóban magán viseli ennek nyomait. Azonban ő maga is
tisztában van vele, hogy az általa felvázolt
ideális államot nem lehet maradéktalanul
létrehozni. Ugyanakkor optimistán úgy vélekedik,
hogy ha nem is a teljes megvalósulás, de igen nagy fokú
hasonlóság elérhető, ezért érdemes is
törekedni rá.
Elméletében,
mely szerint az állam élén álló
filozófus-király önzetlenül, a nép
érdekében hozza meg döntéseit, nem foglalkozik
azokkal az esetekkel, mikor a király tévedése, vagy
gyarlósága, avagy a vezető rétegek
visszaélései miatt esetlegesen megromlik a helyzet. Az általa
elképzelt közösséget úgy vizsgálja, mint
a fizikusok az ideális gázt. Törvényszerűségeket
állít fel, összefüggéseket határoz meg,
erre a soha létre nem hozható állapotra
vonatkozóan. A terv megvalósíthatatlansága pedig nem
befolyásolja ezen megállapítások
használhatóságát, ahogy ez a fizika esetében
is van.
Művét
minden korban érdeklődés övezte,
tanították és kritizálták, és
kétség sem fér hozzá, hogy a mai kor embere
számára is hasznos gondolatokat tartalmaz. Kijelentései
örökérvényűek, és az alkalmazott hasonlatok
(hajó, kötél, nap) jól érhetővé
teszik az egyes tételeket.
6. Irodalomjegyzék
Platón
: Az állam; Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 1988.
Diószegi
György : A bölcselet eredete; Gondolat Könyvkiadó,
Budapest, 1979.
33
híres bölcseleti mű; Móra Könyvkiadó,
Budapest, 1995.
Filozófiai
kislexikon; Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 1972.
SH atlasz -
Filozófia; Springer Hungarica Könyvkiadó, 1993.